Udgivet i Alle artikler

Telefonnummer 72277227 ringede – tag eller bloker?

Af Toulouse.dk

Ringer telefonen igen midt i aftensmaden? Displayet viser 72 27 72 27, og du når lige at tænke: “Er det en svindler, et vigtigt opkald - eller bare endnu en sælger?” Før fingeren glider mod knappen, opstår tvivlen: Skal du tage den eller lade den ringe ud?

I denne artikel afslører vi, hvem der gemmer sig bag nummeret, hvorfor de forsøger at få fat i dig, og hvordan andre danskere oplever opkaldene. Vi giver dig også konkrete tips til, hvordan du stopper gentagne opkald - uden at gå glip af vigtige informationer. Læs med, og få ro i sindet næste gang 72 27 72 27 popper op på skærmen.

Hvem står bag nummeret 72 27 72 27?

72 27 72 27 er ikke et tilfældigt call-center eller et skjult abonnementstrick - det er hovednummeret, som Krifa A-kasse og fagforening (ofte ført som “Krifa København”) bruger til udgående opkald. Organisationen har eksisteret siden 1899 og er i dag en af Danmarks største a-kasser, så der er altså tale om en fuldt ud legitim afsender.

Når displayet derfor viser 72 27 72 27, kan du med ro i maven regne med, at der ikke er tale om et fupnummer, spoofing eller svindel. Krifa ringer som led i deres almindelige medlemsservice og rekruttering, og de anvender hverken skjult nummer eller udenlandske “ping-opkald”.

  • Hvem: Krifa (Kristelig Fagbevægelse) - både a-kasse og fagforening.
  • Hvorfor: Opfølgning, rådgivning eller tilbud om medlemskab/fordele.
  • Type: Telemarketing / medlemsservice, ikke phishing eller svindel.

Du skal naturligvis stadig vurdere, om du ønsker dialogen - men det er sikkert at tage telefonen, hvis du blot er nysgerrig eller vil høre, hvad de tilbyder.

Hvorfor ringer Krifa til dig?

Når 72 27 72 27 dukker op på displayet, er det typisk en medarbejder fra Krifa - Kristelig Fagbevægelse og A-kasse, der vil i kontakt med dig. Opkaldene falder som regel i én af følgende kategorier:

  1. Rekruttering af nye medlemmer
    Har du aldrig været medlem af Krifa, vil de ofte præsentere:
    • Deres a-kasse med dagpengeret og karriererådgivning
    • Deres fagforening med juridisk hjælp, løntjek og rådgivning
    • Kampagnetilbud - fx nedsat kontingent de første måneder
    Målet er at få dig til at skifte fra din nuværende organisation eller melde dig ind for første gang.
  2. Opfølgning på tidligere interesse
    Hvis du tidligere har:
    • Downloadet materiale på deres hjemmeside
    • Deltaget i webinar/kursus
    • Anmodet om et uforpligtende opkald
    … bruger de samtalen til at afklare spørgsmål og færdiggøre en indmeldelse.
  3. Serviceopkald til eksisterende eller nyligt udmeldte medlemmer
    Her kan formålet være:
    • At minde om manglende indbetalinger eller dokumenter
    • At fortælle om nye medlemsfordele (fx lønsikring eller psykologhjælp)
    • At forhindre udmeldelse ved at høre, om noget kan forbedres

Selv om samtalen kan føles som et salgsopkald, er indholdet som regel informativt - de forsøger at matche din jobsituation med deres pakker og ydelser. Er du nysgerrig, kan du stille spørgsmål om:

EmneTypiske svar fra Krifa
Dagpengesats og anciennitetHvordan din nuværende indkomst påvirker dagpengeberegningen
KontingentPræcis pris pr. måned - ofte opdelt i a-kasse og fagforening
Faglig hjælpEksempler på sager, de har ført for medlemmer med positivt udfald
Ekstra medlemsfordeleRabatter, kurser, coaches og sundhedsordninger

Har du ingen interesse, er det nok at sige et høfligt “nej tak”. Ønsker du ikke flere opkald, så bed dem eksplicit om at markere dig som ”må ikke kontaktes” - det respekterer de som regel.

Hvad oplever andre modtagere af opkaldene?

Før du beslutter dig for, hvordan du vil håndtere opkaldene fra 72 27 72 27, kan det være nyttigt at kende de mest almindelige erfaringer, som andre danskere har delt på Trustpilot, Facebook-grupper og “Hvem ringer?”-fora:

  1. Gentagne opkald i aftentimerne
    Langt de fleste omtaler, at telefonen ringer flere dage i træk, typisk mellem og , hvor mange er i gang med aftensmad eller familieaktiviteter. Nogle modtager op til tre forsøg samme dag, hvis de ikke tager den første gang.
  2. “Ghost calls” - røret lægges på
    En del brugere fortæller, at der bliver lagt på, så snart de besvarer opkaldet. Det kan skyldes et automatiseret dialersystem, der først forbinder en medarbejder, når der svares - og hvis ingen er ledige, kappes forbindelsen.
  3. Venlige, men målrettede konsulenter
    Mange skriver, at når de rent faktisk får en medarbejder i røret, er tonen høflig og informativ. Konsulenten spørger, om du er tilfreds med din nuværende a-kasse/fagforening, og præsenterer derefter Krifas medlemsfordele og kampagner.
  4. Nem afmelding - hvis du siger det tydeligt
    Flere påpeger, at et hurtigt “Nej tak, jeg ønsker ikke at blive ringet op” normalt bliver respekteret, hvis du samtidig beder dem markere dig som “må-ikke-kontaktes”. Gør du ikke det, vender opkaldene som regel tilbage.
  5. Irritation over hyppigheden
    Selv om organisationen er legitim, finder nogle brugere det påtrængende, at et enkelt nej tak ikke altid stopper de automatiserede genopkald, før de aktivt bliver blokeret.

Overordnet er oplevelserne altså delte: Nogle oplever blot en kort, venlig samtale og fred derefter, mens andre føler sig bombarderet. Brug erfaringerne som pejlemærke, når du vurderer, om du skal tage telefonen næste gang nummeret dukker op.

Skal du tage den eller lade den ringe?

Om du bør besvare opkaldet fra 72 27 72 27, afhænger mest af din nysgerrighed og dit behov for information:

  • Er du studerende, ny på arbejdsmarkedet eller overvejer at skifte a-kasse/fagforening? - Så kan det give mening at tage telefonen og høre, hvilke medlemsfordele Krifa tilbyder. Det koster dig et par minutter og kan afklare, om deres produkter passer til dig.
  • Vil du blot vide, hvorfor de ringer? - Besvar opkaldet, stil ét eller to hurtige spørgsmål (fx “Hvor har I mit nummer fra?” og “Hvad er formålet?”) og beslut derefter, om du vil fortsætte samtalen.
  • Har du allerede valgt en anden a-kasse eller ønsker du fred? - Afvis opkaldet, eller sig høfligt “nej tak, jeg er ikke interesseret, og jeg beder jer venligst notere, at I ikke skal ringe igen.”

Det er en legitim organisation, så du behøver ikke frygte svindel, men det er stadig et salgsopkald. Brug derfor de samme tommelfingerregler som ved al anden telemarketing:

  1. Hold samtalen kort, hvis du ikke er interesseret.
  2. Giv aldrig følsomme oplysninger (CPR-nummer, kontooplysninger) over telefonen.
  3. Bed om at få materialet tilsendt på mail, hvis du vil undersøge det i ro og mag.

Ønsker du slet ingen henvendelser, er den mest effektive løsning at:

  • pålægge medarbejderen at markere dig som “må ikke kontaktes”,
  • blokere nummeret på din telefon,
  • og eventuelt tilmelde dig Robinsonlisten, så andre telemarketingfirmaer også lader dig være.

Konklusionen? Tag den, hvis du er nysgerrig - ellers lad den ringe ud og spar både tid og energi.

Sådan stopper eller reducerer du opkaldene

Hvis du ikke ønsker at høre mere fra 72 27 72 27, behøver det heldigvis hverken være tidskrævende eller besværligt. Følg trinnene herunder, og du bør hurtigt kunne genvinde telefonfreden.

  1. Sig tydeligt fra under samtalen
    Fortæl medarbejderen, at du ønsker at blive markeret som “må ikke kontaktes”. Telemarketingselskaber - også fagforeninger - er efter markedsføringsloven forpligtet til at respektere dit ønske. Bed dem bekræfte, at noten er lagt på din profil, og spørg samtidig: “Hvor har I mit telefonnummer fra?” Det giver dig mulighed for at trække et tidligere samtykke tilbage.
  2. Blokér nummeret lokalt på din telefon
    iPhone: Åbn opkaldslisten > tryk på (i) ved siden af 72 27 72 27 > vælg “Bloker denne kontakt”.
    Android: Åbn Telefon-appen > seneste opkald > tryk på nummeret > vælg “Bloker/reportér som spam”.
    Så enkelt er det - telefonen afviser fremover automatisk opkaldene.
  3. Gennemgå dine samtykker
    Har du tidligere udfyldt en konkurrence, et jobnetværk eller et online-skema, hvor Krifa var partner? Log ind og fjern fluebenet ud for “kontakt mig” - eller tilbagekald samtykket skriftligt via e-mail.
  4. Tilmeld dig Robinsonlisten
    borger.dk kan du gratis tilmelde dig Robinsonlisten. Virksomheder må herefter ikke ringe til dig med markedsføring, medmindre du har givet udtrykkeligt samtykke.
  5. Kontakt Krifa direkte ved vedvarende opkald
    Hvis telefonen stadig kimer, kan du skrive til [email protected] eller ringe til deres hovednummer 82 12 80 00. Henvis til markedsføringslovens § 10 og bed om en skriftlig bekræftelse på, at dit nummer er fjernet fra deres ringelister.

Med ovenstående fem skridt bør du enten eliminere eller kraftigt reducere antallet af opkald fra 72 27 72 27 - og andre lignende telemarketingnumre.

Sikkerhed og gode vaner ved telemarketing

Telemarketingopkald fra Krifa er som udgangspunkt legitime, men det betyder ikke, at du skal give køb på dine almindelige sikkerhedsvaner. Brug tommelfingerreglerne herunder - de gælder faktisk for alle salgsopkald, uanset om afsenderen virker troværdig eller ej:

Gode vaner Derfor er det vigtigt
Del aldrig følsomme oplysninger
CPR-nummer, kontonummer, MitID-oplysninger, adgangskoder el.lign.
Medarbejderen har ikke brug for dem til at sende dig information om et medlemskab, og svindlere kan misbruge data til identitetstyveri.
Bed om skriftligt materiale Du får ro til at læse tilbuddet, sammenligne priser og betingelser, og du undgår at træffe en forhastet beslutning i røret.
Bekræft identiteten
Spørg f.eks. om fulde navn, afdeling og et offentligt hovednummer, du kan ringe tilbage på.
Ved et callback på Krifas officielle nummer (fundet på krifa.dk) sikrer du, at du taler med den rigtige organisation.
Vær høflig - men bestemt
Sig “nej tak, registrér gerne, at jeg ikke ønsker flere opkald”.
En klar afmelding gør det lettere for både dig og rådgiveren; samtidig beskytter du din tid og undgår gentagne opkald.
Luk samtalen, hvis noget føles forkert Din mavefornemmelse er ofte det bedste værn mod svindel. Det er helt acceptabelt blot at afbryde forbindelsen.
  1. Får du brug for yderligere afklaring, så ring selv op til Krifa via deres officielle hovednummer - ikke via et link eller nummer oplyst af sælgeren i telefonen.
  2. Overvej at skrive dig på Robinsonlisten eller justér samtykker, hvis du generelt ikke ønsker telemarketing.
  3. Har du allerede udleveret data ved en fejl, så kontakt straks din bank, MitID support og/eller politiet, afhængigt af hvilke oplysninger det drejer sig om.

Med disse enkle retningslinjer kan du trygt håndtere opkaldet fra 72 27 72 27 - eller hvilket som helst andet nummer - uden at sætte dine personlige oplysninger på spil.