Har din telefon også kimet med det mystiske nummer 32 22 47 64 - måske flere gange om dagen? Du er langt fra den eneste. Rundt omkring i Danmark undrer folk sig over, hvem der ringer, hvorfor de bliver ved, og om det i det hele taget er sikkert at tage telefonen.
Vi har dykket ned i brugernes erfaringer og samlet alt, hvad du behøver at vide: Hvem står bag opkaldene, hvad er formålet, og - vigtigst af alt - hvordan kan du beskytte dig selv? Læs med, og få ro i sindet, inden din mobil vibrerer igen.
Hvem står bag 32 22 47 64?
Alt tyder på, at 32 22 47 64 benyttes af et eksternt telemarketing-bureau, der ringer på vegne af den danske velgørenhedsorganisation Mødrehjælpen. Nummeret - og nære varianter som 32 22 47 63
, 32 22 47 68
osv. - optræder hyppigt i brugerindberetninger på diverse såkaldte “hvem-ringer-mig” tjenester.
- Hvem ringer? Ifølge størstedelen af de indberettede erfaringer er det fundraisere, der søger støtte og nye medlemskaber til Mødrehjælpen.
- Hvor sikre er oplysningerne? De bygger udelukkende på modtagernes beskrivelser og kan derfor variere. Mødrehjælpen anvender i perioder flere numre fra samme nummerserie, hvilket forklarer de skiftende sidste cifre.
- Er det spam? Selve formålet er velgørende, men den hyppige og insisterende ringeadfærd gør, at mange oplever det som uopfordret telesalg eller decideret spam.
Kort sagt står der sandsynligvis Mødrehjælpen, via et professionelt telefundraising-bureau, bag opkaldene fra 32 22 47 64 og beslægtede numre.
Formålet med opkaldene
Nummeret 32 22 47 64 (og lignende varianter med skiftende slutcifre) ser ud til at blive anvendt af et eksternt telefundraising-bureau, som på vegne af Mødrehjælpen forsøger at:
- hverve nye medlemmer til foreningen, og
- indsamle faste eller enkeltstående donationer til organisationens rådgivnings- og støttearbejde for gravide og børnefamilier.
I praksis betyder det, at medarbejderen i den anden ende typisk følger en fast salgsmanual:
Typisk fremgangsmåde | Hvordan opleves det af mange modtagere? |
---|---|
Indleder med at referere til Mødrehjælpens formål og seneste kampagner. | Opfattes som et legitimt velgørenheds-pitch - men uventet og derfor påtrængende. |
Beder om et månedligt bidrag eller medlemskab mens du er i røret. | Nogle føler sig presset til at træffe en hurtig økonomisk beslutning. |
Taler varmt om skattefradrag og “det lille beløb der gør en stor forskel”. | Kan virke som klassisk salgsargumentation. |
Forsøger at indhente betalings- eller CPR-oplysninger med det samme. | Flere brugere finder dette grænseoverskridende, især når opkaldet kommer uanmeldt. |
Selv om Mødrehjælpen nyder bred tillid som organisation, opleves telefonkanalen af mange som aggressiv eller grænsende til spam. Brugeranmeldelser nævner blandt andet:
- Gentagne opkald - ofte dagligt eller flere gange om ugen.
- Opkald på skæve tidspunkter (tidlig morgen, sen eftermiddag).
- At samtalen afbrydes, hvis man ikke straks bekræfter interesse.
- Vedvarende pres for at opgive kort- eller kontooplysninger “med det samme”.
Formålet er altså reelt velgørende, men selve fremgangsmåden er opsøgende og minder om traditionelt telefonsalg. Hvis du ønsker at støtte Mødrehjælpen - men ikke vil forpligte dig spontant - kan du altid donere direkte via organisationens hjemmeside eller bankoverførsel, hvor du selv sætter beløb og tempo.
Opkaldsadfærd og brugernes oplevelser
Langt de fleste indberetninger om 32 22 47 64 beskriver et ensartet mønster af vedholdende og påtrængende kontakt:
- Gentagne opkald
Nummeret ringer typisk flere gange om dagen - også om aftenen og i weekenden. Oplever modtageren ikke at svare, forsøges der ofte igen dagen efter eller ugen efter. - Afbrydelse ved besvarelse
En del brugere fortæller, at forbindelsen afbrydes, så snart de tager telefonen. Herefter følger et nyt forsøg fra samme nummer - eller fra et næsten identisk nummer med ændrede sidste cifre (32 22 47 6x). - Pres for økonomisk støtte
Når der rent faktisk opnås kontakt, oplever mange et klart salgs- eller rekrutterings-setup:- Fundraiseren præsenterer sig som repræsentant for Mødrehjælpen.
- Der opfordres til at blive fast bidragyder med månedlige beløb eller
et hurtigt bidrag på MobilePay eller betalingskort
. - Flere beskriver samtaletonen som insisterende - man føler sig presset til at sige ja, og et nej munder sjældent ud i en afslutning af dialogen.
- Oplevet som spam
Kommentarer spænder frautroligt irriterende
tilren telefonsvindel
. Mange råder til ganske enkelt at lade være med at svare ukendte numre, da det kun opmuntrer til flere opkald.
Bottom line: Brugerfeedbacken er gennemgående negativ. Den hyppige ringefrekvens, de gentagne numre og presset for donationer får flertallet til at kategorisere opkaldene som spam eller uønsket telemarketing.
Hvad kan du gøre?
Hvis du oplever vedvarende opkald fra 32 22 47 64 (eller lignende numre, hvor de sidste cifre varierer), har du flere handlemuligheder, som både skaber ro i hverdagen og beskytter dine oplysninger:
- Blokér nummeret på din telefon
iPhone: ÅbnSeneste
i Telefon-appen » tryk påi
ud for nummeret » vælgBloker denne opkaldsafsender
.
Android: ÅbnOpkaldslog
» tryk længe på nummeret » vælgBlokér
ellerTilføj til afvisningsliste
. - Tilmeld dig Robinsonlisten
Ved at registrere dit navn og nummer på borger.dk (søg på “Robinsonlisten”) siger du nej til uopfordrede salgsopkald. Bemærk dog, at velgørende organisationer må ringe til dig, hvis du tidligere har støttet dem - her kan et direkte fravalg være nødvendigt. - Kontakt Mødrehjælpen direkte
Ring eller skriv til deres medlems- og donationsservice og bed om at blive fjernet fra alle ringelister. Notér dato og klokkeslæt for din henvendelse - det gør det lettere at følge op, hvis opkaldene fortsætter. - Rapportér opkaldene som spam hos dit teleselskab
De fleste danske teleselskaber tilbyder en spam- eller “tal-ikke-sammen”-funktion i deres apps eller kundeservice. En anmeldelse her hjælper både dig selv og andre mobilkunder. - Pas på dine oplysninger
Giv aldrig betalingskort- eller CPR-oplysninger over telefonen. Ønsker du at støtte Mødrehjælpen, så gør det via deres officielle hjemmeside, netbank eller MobilePay, hvor du selv initierer betalingen.
En kombination af blokering, Robinsonlisten og et direkte fravalg hos organisationen vil i langt de fleste tilfælde stoppe opkaldene. Skulle de fortsætte, kan du indgive en klage til Forbrugerombudsmanden.